Da vi er en integreret institution, og arbejder meget på tværs, så sker overgangen fra vuggestue til børnehave, som regel uden problemer. Når et barn er ca. 3 år og skal starte i børnehave, begynder barnet at komme på besøg i børnehaven ca. 14 dage før det rigtig skal starte. Det foregår ved, at en voksen fra barnets vuggestue gruppe følger barnet op i børnehaven om formiddagen. Ofte føler barnet sig hurtig tryg, da der er børn som er bekendte for barnet, da de fleste af vores vuggestuebørn starter i vores børnehave. Besøgene i børnehaven bliver hyppigere og længere, jo mere tryg barnet føler sig, og han/hun er også med til at spise frokost. Dette gør overgangen fra vuggestue til børnehave mere glidende, og barnet oplever børnehaven som noget velkendt og positivt.
Tiltag i 2023/2024
Driftsmæssigt:
De sidste to år er der set et stort fald i antallet af børnehavebørn3-6 år i hele Frederiksberg kommune. Dette betyder af flere institutioner omkring os har været nødsaget til enten at afskedige personale eller reorganisere børnegrupperne i de forskellige institutioner for at undgå fyringer. Set i lyset af den væsentlige rekrutterings- problematik ser vi det ikke relevant at foretage afskedigelser af personalet, idet børnetallet forventes at vende de to kommende år ifølge Dagtilbudsafdelingens beregninger.
Rent budgetmæssigt har vi som ledelse en interesse i, at modtage det store antal børn i 0-3-årsalderen som står på venteliste til vores institution for at undgå et underskud for det kommende år på vores budget, på baggrund af nednormeringen i børnehaven.
Ved flere personalemøder er situationen vendt med personalet, hvor vi har talt forskellige modeller igennem, herunder hvorledes vi kan bruge den overskydende plads, de personalemæssige kompetencer og ressourcer, samt børnehavens areal, aktiviteter og lege miljøer som er tilgængelige.
Samtidig er der et ønske om at opretholde strukturen hvor de kommende SFO/skolebørn på 5-6 år vedbliver at være separat på Raketterne i stedet for at slå de tre børnehavegrupper sammen til to og i stedet etablere en fjerde vuggestuegruppe på 1 sal.
På baggrund af dette har ledelsen truffet beslutning om at etablere to Vuggehave- grupper for en periode i 2024 med forventelig udfasning i 2025 efter evaluering med personale og forældrebestyrelsen.
Der vedbliver at være to pædagoger og en medhjælper i alle tre Børnehave/vuggehave grupper.
Pædagogisk
Personalet har stor erfaring med at arbejde med børn under de tre år, idet vi som hus løbende har haft yngre børn der er kommet udefra eller børn der er rykket tidligere i børnehaven i samråd med forældrene. Personalet har ligeledes erfaringer med vuggestuebørnene idet vi er sammen på tværs i huset inde og ude. I efteråret 2023 rykkede vi 6 børn i børnehave i alderen 2,6-2,8 i samråd med personale og forældre.
Både i vuggestue og børnehave har vi stort fokus på at etablere den nære relation, arbejde med zonen for nærmeste udvikling, stille relevante krav og samtidig styrke børnefællesskaberne. Der arbejdes med aktiviteter, ritualer og struktur som retter sig mod at styrke alle børns deltagelses muligheder. Selve struktur og rutiner er stort set ens i vuggestue og børnehave som giver barnet tryghed gennem genkendelighed mellem de to afdelinger. Som pædagogisk fundament har vi ”De nye styrkede læreplaner” som skal sikre det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Som ledelse er vi garant for at dette arbejde sker i hele huset som en rød tråd gennem praksis hver dag.
Erfaringsmæssigt har de yngste børn vi flyttede op i efteråret profiteret stort af skiftet til børnehaven. Forældrene melder tilbage på den trygheds skabende modtagelse børnene har fået, samt den udvikling forældrene ser ift. sproglig udvikling og trivsel generelt. Børnenes har profiteret af de tilgængelige muligheder for at lege mere komplekse lege, deltage i aktiviteter der generelt er tilrettet de ældste vuggestuebørn samt mindre børnehavebørn. Personalet har f.eks. arbejdet med at justere samling på begge stuer således at de mindste børn også oplever en genkendelighed fra vuggestuen og kan fastholde koncentrationen og interessen. Herunder er der skåret lidt ned på tiden den afholdes samt endnu mere sang og dans.
Mulige spørgsmål du som forælder måtte have:
Får mit barn på 4 år nok opmærksomhed når der er flere 2 årige på stuen?
Ja, personalet fortsætter med at dele sig op over dagen i mindre grupper. I forvejen er vi altid opmærksom på hvad de forskellige børn er optaget af, interesseret i og søger at styrke dette gennem de aktiviteter vi laver samt de læringsgrupper vi etablerer. Med udgangspunkt i zonen for nærmeste udvikling, arbejder vi med at stille relevante krav til alle børn med også udfordre dem lidt i hverdagen og i samarbejde med forældrene.
Børnetallet på både Himmelblå og Solstuen afviger væsentligt fra normalt hvor vi havde 20-23 børn på stuerne. Dags dato er der henholdsvis 12 og 16 børn på de to stuer til tre voksne. Dette betyder at der kan laves en helt andet stykke udviklingsarbejde med alle børn.
Hvad sker der med mit barn når man får mange små nye opstartsbørn i vuggestuen, fordi de ældste starter i vuggehave?
I ledelsen er vi opmærksom på at fordele ressourcerne bedst muligt i vuggestuen for at imødekomme behovet for at have en god opstart med nye forældre og samtidig give de eksisterende børn det nærvær og omsorg de har behov for, for at trives og udvikles. Det betyder at vi fortsat deler os op over dagen så vi kan tage på tur, læse en bog og holde læringsgrupper. Vi har i samråd med børnehaven i langt højere grad udnyttet hele huset, går på besøg i børnehaven og leger i deres spændende rum samt lærer børnehavepersonalet at kende. Ligeledes trækker vi på overskydende børnehave personaleressourcer de dage hvor der er en lille børnehave fremmøde.
Hvordan foregår en opstart i Børnehave/ vuggehave?
Personalet står for hele opstartsfasen af dit barn i overgangen til vuggehave. Dit barn har formodentlig været i børnehaven en del gange med en vuggestue personale og har allerede stiftet bekendtskab med børn, voksne og de tilbud børnehaven har. Ca. 14 dage før start i vuggehave besøger vi børnehaven hver formiddag og hurtigt bliver det personalet på stuen der kommer i vuggestuen og henter dit barn for at etablere den nære relation. De hentes oftest med en ven fra børnehaven. Der holdes overleverings samtale med en pædagog fra begge afdelinger og I kan høre om hverdagen i vuggehaven og være trygge i overgangsfasen.