Musikken som redskab
Musikken er et vigtigt pædagogisk redskab, som vi bruger aktivt til at understøtte flere af de overordnede mål i vores pædagogiske arbejde. Musikken er med til at fremme sprogudvikling, styrke sociale relationer og fællesskab, samt udvikle motorik, sanser og bevægelse. I vores daglige praksis synger vi typisk til samling om formiddagen, hvor børnene får mulighed for at øve vokal- og konsonantlyde. Musikken gør sproget levende, og når ordene kommer til udtryk gennem sang, fastholdes de bedre i børnenes hukommelse. Her bygger vi også ordforråd, hvor børnene "smager" på ord og leger med sprogets rytme og klang.
Musikken fungerer som et redskab til at skabe og styrke de sociale relationer blandt børnene. Når børnene synger og danser sammen, opstår der et fællesskab, hvor de på en helt ny måde opdager hinanden. I sang og musik finder børnene hinanden på tværs af grupper og udvikler relationer gennem fælles udtryk, bevægelser og sang. Dette fællesskab skaber grobund for nye lege, hvor børnene samarbejder og lærer af hinanden.
Motorisk giver musikken også børnene mulighed for at udvikle deres kropslige færdigheder. Gennem leg og dans udfordres børnenes balance, koordination og motorik, når de f.eks. hinker, laver kolbøtter, kravler på alle fire eller bevæger sig som dyr i musikken. Hver bevægelse er en mulighed for at styrke børnenes krop, samtidig med at de udforsker nye måder at bruge deres krop på i legens univers.
Musikken som værdi i sig selv
Musik er ikke kun et pædagogisk redskab; det er også en værdi i sig selv, der styrker barnets personlige udvikling. Børnene får mulighed for at udtrykke sig kreativt, når de spiller på instrumenter eller skaber deres egne musikalske udtryk. Musik gør det muligt for børnene at bearbejde følelser og stemninger, som de måske ikke har ord for. Det giver dem en platform til at udtrykke det usigelige, hvilket gør musikken til en vigtig del af deres identitetsdannelse.
Vi bruger mange dyresange, hvor børnene ikke kun synger, men også er medskabere af sangene. De vælger dyrene, viser hvordan de bevæger sig, og inspirerer hinanden til nye bevægelser og lyde. Gennem dette kreative samarbejde får børnene mulighed for at udforske og udtrykke deres fantasi, samtidig med at de lærer om dynamikken i musik, f.eks. at spille højt eller lavt, hurtigt eller langsomt. Vi skaber også den rette stemning ved at bruge belysning, som giver børnene frihed til at udfolde deres fantasi, kreativitet og sanser, hvilket gør musikken til en oplevelse, der rækker langt ud over det musikalske.