Skolestart

Barnets stemme:

I Frederiksberg Kommune har vi fokus på børns overgang fra dagtilbud til SFO/skole. Det er i den forbindelse besluttet, at der, i sammenhæng med institutionens øvrige overgangsaktiviteter skal udfyldes et skema, ”Barnets stemme”, på alle kommende skolebørn.

Formålet med ”Barnets stemme” er, at skabe en helhed i barnets liv og læring, med henblik på, at barnet får en god start i sit nye skoleliv. Skemaet kan udfyldes sammen med det enkelte barn, eller med en lille børnegruppe, men det skal ske i dialog med barnet. Det der er vigtigt er, at det er barnets svar, der formidles sådan at barnet føler ejerskab til ”Barnets stemme”. Husk også at orientere forældrene. Når skemaet er udfyldt, skal forældrene se det, så de er bekendt med indholdet, inden I sender det videre til barnets kommende SFO.

”Barnets stemme” bruges af det pædagogiske personale i SFO/skole og bidrager til et øget kendskab til barnet inden skolestart. Skemaet er en hjælp til at tilrettelægge forskellige pædagogiske praksisser i overgangsperioden og kan skabe noget genkendeligt for barnet.

Processen er som følger:

1. Skemaet udfyldes sammen med barnet – barnet fortæller, den voksne skriver

2. Det udfyldte skema vises til barnets forældre. Når forældrene har set skemaet, markeres dette i rubrikken i det enkelte skema

3. Er der børn, som skal starte på privat skole eller på en skole uden for kommunen, kan de udfyldte skemaer eksempelvis sendes til forældrene via dagtilbuddets børneintranet, og barnet kan selv medbringe skemaet i den nye skole.

Børn der har søgt anden skole end distriktsskolen, vil få oplysning om, hvilken skole, de skal starte på ved udgangen af marts måned.

Barnets stemme Forældrebrev 2022.pdf

Shape Created with Sketch.