Babblarna

Bablarna

Sprog-leg med Babblarna

I Børnehuset Stjernen er figurerne ”Babblarna” en integreret del af dialogiske læsning i de små grupper og bruges som generel sprogstimulering i hverdagen. Vi læser bøger om Babblarna, laver øvelser med figurerne og spiller små spil. Figurerne er meget populære blandt børnene, særligt i vuggestuen. I barnets leg med Babblarna stimuleres sproget ved udtale af deres navne (Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi og Doddo osv), der er universelle og naturlige lyde at sige for børn.  Babblarna tager afsæt i det lille barns første kanoniske pludren som gradvist bliver mere komplicerede i den lydlige opbygning. Det lille barn med tidlige sproglige udfordringer, udtale vanskeligheder og manglende pludren stimuleres til at gentager lyde fra leg og samtale om Babblarna. Forældre kan finde dem som korte tegnefilm og sange på YouTube hovedsagelig på svensk. Babblerne er udviklet med afsæt i svensk sprog- forskning hvor man søgte at afdække og støtte spæd-og småbørns tidlige sprogudvikling tilbage i 1980-erne.