Sprog i Børnehuset Stjernen

Ifølge dagtilbudsloven er vi som dagtilbud forpligtet til at give børn i alderen 2,20 til 3,4 år en sprogvurdering, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om behov for sprogstimulering.

Sproget er en af de vigtigste kommunikationsredskaber mellem mennesker og det åbner døre for barnet i legen med de andre børn.

Sproget hjælper barnet til at forstå verden og til at sætte ord på ting, oplevelser og følelser. Med andre ord, så er sproget basis for den læring barnet oplever nu og i fremtiden.

Sprogarbejdet er en stor del af vores daglige pædagogiske arbejde. Vi arbejder med understøttende sprogstrategier, hvor vi sætter ord på vores egne- og barnets handlinger. Vi hjælper barnet med at sætte ord på følelser og udtrykke behov. Vi synger, rimer og læser med børnene. Både i vuggestuen og børnehaven arbejder vi med dialogisk læsning.

For de børn, der har et særligt behov arbejder vi mere struktureret med sprogstimulering i små sproggrupper.

I Børnehuset Stjernen er der på nuværende tidspunkt ansat 2 sprogpædagoger i vuggestuen og 2 i børnehaven, ydermere er både Souschef og Lederen uddannet sprogpædagoger. Sprogpædagogerne deltager i netværksmøder med andre sprogpædagoger på tværs af kommunen.