Fødselsdage i Børnehuset Stjernen

Sådan fejrer vi dit barns fødselsdag.

Når jeres barn har fødselsdag – vil vi gerne være med til at fejre det.

Fødselsdagsfejringen indebærer en række ritualer, som børnene hurtigt lærer, og dermed bliver fejringen en vigtig del af børnenes kulturelle dannelsesproces. Det er ritualerne, der er med til at fødselsdagsbarnet føler sig betydningsfuld og som noget særligt, samtidig med at fejringen skaber en fællesskabsfølelse og derved er med til at skabe stærke børnefællesskaber.

Alle børn der går i vores institution, har mulighed for at fejres ved en markering af deres fødselsdag, ikke nødvendigvis på deres fødselsdag, men på en aftalt dag i samråd med personalet på stuen.

Vi prioriterer børnenes fødselsdage højt og ønsker, at fødselsdagen skal være en god oplevelse for barnet. Vi ønsker at barnet bliver fejret og føler sig betydningsfuld. Det at blive fejret af sine venner – har stor betydning for det enkelte barn. Og at vennerne på stuen, føler sig betydningsfulde i deltagelsen af fejringen. Vi ønsker stærke børnefællesskaber her i Børnehuset Stjernen – og fejringen af barnets fødselsdag er i høj grad med til at det enkelte barn føler sig som en del af fællesskabet – og hele stuen får et stærkt børnefællesskab.

Derfor har personalet i Børnehuset Stjernen vedtaget en fødselsdags”politik”, så vi undgår unødvendige konflikter eller uindfriede forventninger.

Vores ”politik” har været praksis igennem mange år – og den bliver løbende evalueret af personalet.

Fødselsdage for vuggestuebørn:

I vuggestuen afholdes fødselsdagen altid i institutionen. Efter aftale med jer forældre om hvilken dag den skal fejres, og I er meget velkomne til at komme med fødselsdagslækkerier til gruppen.

Børnenes fødselsdag fejres ved samling kl. 9. Forældre er meget velkomne til at deltage. Festlighederne kan variere fra stue til stue (en leg, en dans, en optræden e.l.), men fælles er dog, at vi synger fødselsdagssang – og jeres barn er stuens fælles fokus.

Fødselsdage for børnehavebørn:

I børnehaven holder vi som udgangspunkt barnets fødselsdag til eftermiddagsfrugten kl. 14. Barnet fejres med sang, flag & en lille gave.

Alle børn på stuen tegner en tegning til stuens fødselsdagsgave til fødselaren, som gør at de bidrager til fællesskabet, og til forventningsglæden hos fødselaren.

Forældre er velkomne til at komme og være med, og man må gerne medbringe noget lækkert til at dele ud på stuen. Det skal dog kun være en lille spiselig ting, og kun en ting til hvert barn.

Hvis man som forældre har overskud og lyst, så er det muligt at inviterer børnehaven hjem til fødselsdag.

Husk blot følgende:

• Hvis vi skal hjem til jer på fødselsdagen, så går vi fra Børnehuset Stjernen ved 9-tiden og skal være retur i børnehaven ca. kl. 12.00.
  • Fødselsdage skal altid aftales med personalet på stuen.
  • Det skal altid vurderes om det er muligt den ønskede dag.
  • Vi tager ikke andre steder hen for at fejre fødselsdage fx McDonald eller lignende.
  • Enten inviteres hele stuens børnegruppe, eller også deles stuen op i drenge/piger og den enkelte gruppe inviteres hjem.
  • Det er så vidt muligt personale fra børnenes gruppe der deltager i fødselsdagene.
  • Personalet skal altid gøre opmærksom på muligheder og begrænsninger i forhold til fejringen. Det kunne eksempelvis være børn i børnegruppen, som bliver udfordret ved at deres daglige rutiner og struktur bliver ændret. Derfor er det altid en pædagogisk beslutning, med børnenes tarv i fokus og i sidste ende en beslutning omkring deltagelse der tages i samarbejde med ledelsen.

Fælles for både vuggestue & børnehave:

Den enkelte stue hænger flag op foran stuen – og der er ”Tillykkeskilt” på døren.

For at begrænse børnenes sukkerindtag har vi i samarbejde med Forældrebestyrelsen lavet følgende forslag til inspiration til hvad man kan dele ud.

• Frugtspyd
  • Rosiner/figenstænger
  • Smoothie
  • Blød frugt på spyd
  • Bollekagemand med glasur

Her i Børnehuset Stjernen har vi ikke en "nul sukker" politik - men vi har en holdning til børns sukkerindtag. Det er ikke forbudt at tage kage eller flødeboller med til fejring af dit barns fødselsdag. Men vi opfordre til at I tager en snak med personalet på stuen om hvad der skal deles ud.

Forældrebestyrelsen har i samarbejde med personalet udarbejdet et inspirations ”katalog”, som kan give inspiration og lidt tips til sunde alternativer, når barnet skal deles ud.

Se venligst ”Sunde snacks til søde børn”.

Sunde snacks til søde børn

Shape Created with Sketch.