Inklusion

Det inkluderende arbejde gælder for alle børn i Børnehuset Stjernen. Alle børn har krav på at være en del af et meningsgivende fællesskab og det sociale samspil og de relationer, der opstår i samspillet understøttes pædagogisk.

Arbejdet med den inkluderende praksis baseres ud på følgende 6 strategiske pejlemærker:

• Alle børn skal opleve/have mulighed for at være en del af et fællesskab
  • Alle børn skal opleve at kunne bidrage til fællesskabet
  • Personalet tager ansvar for udvikling af inkluderende fællesskaber
  • Ledelsen skaber synlighed og tydelighed om arbejdet med den inkluderende praksis
  • Forældrene er betydningsfulde medspillere
  • Den fysiske indretning understøtter den inkluderende praksis

For at sikre inklusion for alle børn arbejder vi både med ”faglig” inklusion, hvor barnet deltager i strukturerede voksenstyrede aktiviteter samt ”social” inklusion, hvor barnet er i leg og selv sætte kompetenceniveauet.

I førstnævnte er vi oftest i små læringsgrupper, hvor pædagogen har planlagt aktiviteten ud fra barnets alder og kompetencer. Vi er her opmærksomme på hvem barnet sidder ved siden af, hvordan barnet deltager i aktiviteten og i vores voksenrolle i samspillet.

I den sociale inkluderende praksis kan vi igangsætte lege, som børnene selv overtager. Vi er altid opmærksomme på, at vi fremstår som rollemodeller for måden vi er sammen på. Sproget har stor betydning for relations arbejdet og de ”spilleregler”, der gælder i legen.

I samspillet med andre børn lærer barnet hvordan det virker på andre børn. Det er i legen barnet kan bearbejde det de lærer i den ”faglige inklusion”. Det er også her barnet oplever, hvordan det kan bruge det lærte og mærke de følelser, der opstår, når barnet mærker glæde, vrede, ked af det hed i mødet med andre børn.