Børnehaven

Kære Forældre

Vi vil gerne byde jer velkommen til børnehaven i Børnehuset Stjernen

Vi har i nedenstående forsøgt, at samle en række oplysninger og gode råd til Jer.
Der er meget at holde styr på, når jeres barn begynder i daginstitution og der er mange spørgsmål og forventninger fra begge sider.

Inden jeres barn starter i børnehaven, vil der være en overlevering fra en pædagog fra barnets vuggestuegruppe til en pædagog på barnets nye stue i børnehaven.

Efterfølgende bliver I indkaldt til et opstartsmøde med personale fra barnets kommende stue i børnehaven. Her har i mulighed for at fortælle om familie, netværk, generelle udvikling og hvad der rør sig i barnets liv.

Til opstartsmødet fortæller pædagogen på stuen, hvordan overgangen til børnehaven forgår, og I laver aftaler om den første tid i børnehaven.

Vores erfaringer ved opstart i børnehaven:

• Der er mange nye rutiner, børn & voksne at forholde sig til når jeres barn starter i børnehaven. Derfor anbefaler vi at jeres barn får muligheden for lidt kortere dage i opstartsperioden. Vi plejer at sammenligne det med at, man som voksen skal starte nyt arbejde – det er ”hårdt” og der er mange nye indtryk.
  • Ofte har barnet reaktioner derhjemme, i den første tid. Det kan være de er lidt mere ”pylret” eller har brug for lidt flere kram. Vær ikke bekymret – det er helt naturligt.

Det er vigtigt som forældre at huske p, at der for barnet er stor forskel p at være hjemme hos mor og far og p at komme i institution. Som institutionsbarn skal man dele opmærksomheden fra de voksne med de andre børn p stuen. Det kan være svært, men kræver blot tilvænning. Dagligdagen i børnehaven er præget af faste rutiner. Det anbefales at børnene afleveres før kl. 9, så børnene kan deltage i samling på stuen og efterfølgende aktiviteter.

Gode råd til forældre:

Gå aldrig uden at sige tydeligt farvel, og gør det med et smil til barnet. Det giver et signal om, at du synes det er i orden, at det skal være her. Prøv at være bevidst om positiv stemmeføring og kropssprog.

Det er normalt med gråd ved aflevering – dit barn skal lære, at nok går du, men det er for at komme igen – og husk du er altid velkommen til at ringe og høre hvordan det går!

Meld klart ud til personalet, hvis du ønsker hjælp til aflevering.

HUSK ved start:

Opdatere stamkort oplysningerne på Aula.

Medbring:

• Skiftetøj (2 sæt) – der passer til årstiden
  • Udetøj (støvler, regntøj osv.) – der passer til årstiden
  • Hjemmesko
  • Hvis barnet sover til middag, en sut der altid skal blive her & evt. et sovedyr.

HUSK herefter/løbende:

Giv besked på stuen eller via Aula, - hvis:

•  barnet er sygt eller holder fri
  •  jeres barn hentes af andre end jer selv

Tjekke om barnet har skiftetøj i garderobe.
At hjælpe jeres barn med at holde orden i garderoben.

Giv besked på stuen eller via Aula, - hvis:

•  barnet er sygt eller holder fri
  •  jeres barn hentes af andre end jer selv

Informer os gerne om morgenen, om eksempelvis dårlig nattesøvn – forkert start på dagen hjemmefra – ikke har spist morgenmad – forandringer i den daglige rytme hjemme, så̊ vi bedre kan ”forstå̊” jeres barn og hjælpe det.

Det er vigtigt, at I holder jer informeret på Aula, både på Infoskærm i vindfanget, opslag og beskeder.

Gå aldrig med dit barn uden at sige det til en voksen fra stuen.

Vores ”politikker” ligger på vores hjemmeside.

Stil spørgsmål, hvis der er noget der undrer Jer.
Vores fælles interesse, er at Jeres barn trives så̊ godt som muligt.

Venlig hilsen

Personalet i Børnehaven