Selvhjulpenhed

En af vores vigtigste opgaver er, at hjælpe børnene frem til at kunne selv. Derfor inddrager vi børnene i alle hverdagens gøremål. Vi er opmærksomme på barnets nærmeste udviklingszone og støtter og guider barnet på en måde, der giver dem lyst til at prøve nye udfordringer. Vi tager naturligvis altid hensyn til det enkelte barns alder og udviklingstrin, men opmuntre og motiverer dem til at prøve nyt. Som udgangspunkt gør vi ikke noget for barnet, som barnet selv kan. Gør vi ting for barnet, som de selv kan, er det en fratagelse af en udviklingsmulighed for barnet.

Det selv at kravle op og ned af puslebordet i stedet for at blive båret, selv at forsøge at tage tøj af og på er aktiviteter, der styrker børnenes motorik og rummelig orientering. Når barnet mestrer noget nyt og er aktivt deltagende giver det selvværd og selvstændighed og det øger lysten til at lærer endnu mere nyt.

Vi opfordrer forældre til at understøtte jeres børn og det pædagogiske arbejde ved at være opmærksomme på, hvad jeres børn kan og hvor de er på vej hen udviklingsmæssigt. Praktisk betyder det, at det er smart at give jeres børn løst tøj på, som er nemt at hive op og ned, sko med velcro, todelt undertøj osv., så det er nemmere for barnet at øve sig på at blive selvhjulpen. Det kan også være at øse sin egen mad op, hælde mælk op, dække bord osv. Det vigtige er at stille alderssvarende krav til barnet.

Vores pædagogiske arbejde begrænser sig ikke til at foregå i de strukturerede og planlagte aktiviteter. I alle dagligdagens gøremål, både bleskift, måltider, af- og påklædning osv. Forsøger vi gennem den pædagogiske praksis at gøre børnene livsduelige og skoleparate.

Til at understøtte vores pædagogiske principper arbejder vi ud fra følgende grundlæggende værdier:

• Anerkendelse
  • Fællesskab
  • Samarbejde
  • Respekt

Vores værdier skal være med til at sikre, at børn og forældre falder godt til i huset og at alle oplever, at de er en del af et fællesskab. Personalet skal trives og sammen skal vi skabe en institution, som vi alle holder af og har lyst til at komme i hver dag.