Dialogisk læsning

Dialogisk læsning i vuggestuen:

Dialogisk læsning understøtter børns sproglige kompetencer gennem læsning. Det er ikke: "Den voksne læser og barnet lytter". Det er læsning for børnene, som skaber sproglig interaktion med barnet. Det styrker børnenes ordforråd og kommunikative kompetencer. Vi starter med dialogisk læsning fra barnet er ca. 9 mdr. Dialogisk læsning har både virkning på børn med alderssvarende udvikling, og børn med en forsinket sproglig udvikling.

Hvordan gør man?

Pædagogen har en gruppe på 3-4 børn. Alt afhængig af børnenes alder, er det forskelligt hvilket "emne" der vælges. De helt små børn, skal have begreber visualiseret mange gange.

Eksempel på en dialogisk læsning:

Pædagogen har en pegebog med billeder af dyr. Pædagogen sidder med bogen foran sig, således at børnene både kan se bøgen og pædagogen ansigt. Pædagogen peger på en ko "Hvad er det?", "Hvad siger koen?" "Muuuhhhh". Børnene kan se pædagogens ansigt hele tiden.

De mindste børn har lidt svære ved at koncentrere sig, end de større børn. Så viger de væk fra pædagogen og aktiviteten - og de får lov til det. De deltager stadig i periferien, de kan høre, hvad der bliver sagt og vender ofte nysgerrigt tilbage.

Med de større børn kan det for eksempel være en bog, der hedder "En dag i Smørklatten". Det er en pegebog - og lidt tekst. Bogen viser billeder af hverdagen i en vuggestue, og har billeder der ligner vores vuggestue.

Det er vigtigt at pædagogen lytter til børnene under læsningen og "griber" børnenes små - som store initiativer. Der kan være billeder af en dukke, et komfur, en bil, en plastik giraf, en bog eller et puslespil. Pædagogen har taget nogle af de nævnte ting med til aktiviteten og sat dem rundt på gulvet. Så når nogle af begreberne bliver nævnt, så spørger pædagogen om børnene kan finde, eksempelvis puslespillet. De får på den måde tilegnet sig begrebet samtidig med, at det bliver visualiseret.

Det kan også være, når giraffen bliver nævnt, så skal børnene prøve at finde den på gulvet. Og får at gøre børnene aktive i læsningen, så kan vi rejse os op og synge "Giraffen Gumle".

Hele konceptet med dialogisk læsning er, at vi på sigt skal få en dialog med børnene om "emnet" / bøgerne. Jo flere gange børnene hører ordene, jo større sandsynlighed er der for, at de husker ordene og selv anvender dem.