Guide til dialogisk læsning

En aktivitet I kan bruge til at støtte jeres barn sprogligt er ”Dialogisk læsning”, som er en højtlæsningsmetode, hvor man involverer barnet aktivt i samtalen om bogens opbygning og handling. Dialogisk læsning giver jer mulighed for at tilpasse samtalen til barnets interesser og sproglige niveau, hvilket har særlig stor betydning for børn med sproglige udfordringer.

Vælg bøger der handler om noget dit barn er optaget af, eller som det kender fra sin hverdag, eller bøger der indeholder de ord, du vurderer, barnet i særlig grad har brug for at lære. Bøger, der ser ud til at være særligt egnede til dialogisk læsning:

• har farverige illustrationer, der understøtter forståelsen
  • har en passende længde • fortæller en fiktiv historie
  • passer indholdsmæssigt til barnets alder Læs gerne de samme bøger sammen med barnet tre-fire gange over en kortere periode ved hjælp af principperne for dialogisk oplæsning og med opmærksomhed på de understøttende sprogstrategier.

Hvad er dialogisk læsning?

• Det er en metode, der understøtter barnets sproglige udvikling, da metoden gør, at barnet er aktivt og ikke en passiv lytter til en oplæsning.
  • Dialogisk læsning er den metode, som forskning viser, har bedst effekt på børns sproglige udvikling.
  • Den har effekt på børn med alderssvarende sproglig udvikling, men også til børn med forsinket sproglig udvikling.
  • Det er nemt at lære at bruge metoden, og den har særlig god effekt, især når forældre også anvender den.

Hvordan læser man dialogisk?

Før læsningen:

• Læs bogen selv, før du læser den med barnet, så du kender indholdet.
  • Præsenter bogen for barnet, vis at der er en for- og bagside, og tal evt. om forfatteren/tegneren, hvis dit barn er interesseret.
  • Stil åbne spørgsmål til bogens udseende, dvs. spørgsmål, der ikke kan besvares med et ja eller et nej. Tilpas spørgsmålene til dit barns alder.
  • Lad evt. barnet holde en ting som har en særlig betydning for historien, fx en tiger.
  • Forsøg at gøre læsestunden til noget særligt og hyggeligt.

Under læsningen:

• Lyt til barnet og vær åben for barnets kommentarer/spørgsmål undervejs. Når barnet stiller spørgsmål, så stop op og svar.
  • Følg barnets nysgerrighed. Vær nærværende, spørg ind til barnets interesse og vent på barnets svar. Lyt til svaret og inddrag det så vidt muligt. Gør evt. barnet til medfortæller.
  • Ved genlæsning opfordres barnet til at fortælle det, det kan huske, fx ud fra billederne. Forklar de ord barnet ikke kender i forvejen og tilføj gerne ny viden.

Efter læsningen:

Snak med barnet om indholdet også efter at bogen er lukket.

Brug de nye ord, som bogen indeholder – jo flere gange barnet hører ordene, jo større sandsynlighed er der for, at barnet husker ordene og selv anvender dem